Hogyan használd helyesen ruhavásárláskor a Cost per wear mutatót?
Ne feledd ha legközelebb vásárláson gondolkozol, állj meg egy kicsit előtte és számold ki, hogy előreláthatólag hány alkalommal fogod tudni viselni a kiszemelt ruhát. Hidd el ezt a tudatosságot, nem csak a környezet de még a bankszámlád is meg fogja hálálni.
Természetesen nagyon gyorsan meg lehet szokni az olcsó, akciós ruháknak köszönhető túlfogyasztás első ránézésre kényelmesnek tűnő előnyeit, viszont ha tényleg egy jól összerakott gardróbot szeretnél összerakni, akkor most mutatok ehhez egy sokkal fenntarthatóbb és okosabb megoldást.
Persze mindannyiunkkal megesett már, hogy egyszer-kétszer hirtelen elcsábult egy leértékelt árcédulának és később ugyanilyen gyorsan jól meg is bánta… Hiába vásárolsz magasabb áron egy minőségi ruhadarabot, - ha kiállja az idő próbáját -, hosszú távon pont emiatt válhat tényleg kedvezőbb és környezetbarátabb döntéssé. Így a méltán népszerű Cost per Wear mutató nyugodtan tekinthető a fenntarthatóság egyik szövetségesének is, hiszen ha elfogadod ezt a látásmódot, már sokkal inkább távolodsz a gyorsan eldobható divat eszményétől és gondolsz egy adott ruhavásárlásra inkább hosszú távú befektetésként.
Mégis mi is az a Cost Per Wear mutató és hogyan számolható ki?
Ehhez nem kell mást tenned, mint a ruha árát egyszerűen csak elosztod a viselt alkalmak számával!
Hidd el ez az egyszerű számítás könnyen segít majd abban a mérlegelésben, hogy mennyire érte meg a vásárt és ki tudja, még az is lehet, hogy sokkal jobban fog arra motiválni, hogy még többször kéne viselned egy adott ruhát…
A Cost per Wear matek vitathatlan előnye kétség kívül az, hogy azonnal megmutatja mennyire használod hatékonyan a gardróbod és a pénztárcád adta lehetőségeket. Hosszú távon pedig azt, hogy mennyire volt tartós és minőségi a korábban vásárolt ruhadarab, aminek korábban bizalmat szavaztál.
Például: egy egyszer hordott akciós fast fashion ruha Cost per wear mutatója sokkal magasabb lesz, mint egy természetes alapanyagból készült fenntartható márkától vásárolt ruháé, amit ráadásul hosszú szezonokon keresztül rendszeresen viselsz majd.
Ha az impulzusvásárlás híve vagy, akkor nagy valószínűséggel a Cost per wear mutatód magasabb lesz, mert köszönhetően az egyre gyorsuló mikrotrendeknek, a vásárlók már arra vannak ösztönözve, hogy újabb és újabb ruhákat vegyenek meg.
Az egyik legmegdöbbentőbb statisztikák szerint mostanra átlagosan egy ruhát kevesebb, mint hét alkalommal hordanak Nyugat - Európában.
Miért hordanak sokkal tovább fenntartható márkától vásárolt ruhákat az emberek?
- Sokkal nagyobb eséllyel lesz megfelelő a ruha szabása és kialakítása a következő szezonban is, mert a fenntartható divatmárkák elsősorban a klasszikus és időtlen stílust preferálják elsősorban lazább megoldásokban gondolkozva.
- Inkább arra bátorítanak, hogy csak olyan ruhákat válassz, ami biztosan megfelel majd a mostani élethelyzetednek és megfelelően kifejezi egyedi személyiséged is.
- Az anyagok minőségére különösen odafigyelnek és a helyi gyártatásnak köszönhetően a varrás és szabás minősége is sokkal jobban kontrollálva van.
Fenntarthatóságra érzékenyek divatkedvelők fő mottója is lehetne az, hogy minél többször viselsz egy adott ruhát, azzal annál jobbat teszel a Földnek. Például ha legalább már harmincszor viseltél egy ruhadarabot, sokkal kevesebb lesz az előállításának értelmetlen környezetkárosító hatása.
Ne feledd ha teheted, válassz inkább hosszú távra, minőségibb ruhákat! Így sokkal jobban tudsz kijönni anyagilag és a hétköznapokon sokkal sikkesebb leszel és a nem utolsó sorban pedig a bolygót sem terheled nagyon.
És nektek mennyi a kedvenc Spycraft ruhátok CPW-je? :)
Photo: Annie Spratt (Unsplash)