Greenwashing a divatiparban – Hogyan ismerheted fel, és mit tehetsz ellene

Mivel a fogyasztók is egyre tudatosabb döntéseket hoznak, így egyre több márka kezdte el magát környezetbarátként jellemezni anélkül, hogy valóban megfelelnének a fenntarthatósági normáknak.

Vajon minden "zöld" ígéret valódi? Itt jön képbe a greenwashing bevett gyakorlata, amikor egy vállalat úgy tünteti fel magát a környezetvédelemért elkötelezettnek, hogy a valóságban nem sokat tesz annak védelméért.

Ebben a blogposztban részletesen elmagyarázom, hogy tulajdonképpen mi is a greenwashing, hogyan ismerheted fel és mit tehetsz, hogy valóban fenntartható döntéseket hozz. 

Mit jelent a greenwashing kifejezés?

Magyarul a zöldremosás egy megtévesztő marketingfogást takar, amikor a vállalatok bár nem tesznek a környezetvédelméért sokat, mégis elkötelezett támoagtónak mutatják be magukat.

Ez lehet:

Kiemelt zöld kollekciók: Egyes márkák külön zöld kollekciókat dobnak a piacra,  miközben a teljes termelési  folyamatuk továbbra is környezetszennyező marad. Ez sajnos hamis benyomást kelthet benned, hogy a márka teljes egészében kiáll e fontos érték mellett.

Megtévesztő címkék és elnevezések:  Konkrét megalapozott bizonyíték nélkül, használnak olyan  fontos fogalmakat, mint környezetbarát vagy újrahasznosított anyagok.

Kompenzálás:  Egy márka kiáll néhány ügy mellett, például fákat ültet, de a gyakorlatban viszont ugyanúgy tonnaszám gyártja a műszálas, gyorsan szakadó ruháit.

Biológiailag lebomló anyagok:  Bizonyos termékeken feltüntetik azt, hogy biológiailag lebomló  anyagból készültek, azonban ez csak  ipari körülmények között valósulhat meg.

A greenwashing legfontosabb célja: valódi erőfeszítés és változás nélkül fenntarthatónak tűnni.  Ez sajnos könnyen megtéveszti a fogyasztókat, és nagyban gátolja az iparág fejlődését.

Hogyan ismerheted fel a greenwashingot?

Ha fontosnak tartod a fenntarthatóságot, mindenképp figyeld az alábbi jeleket:

Túl szép, hogy igaz legyen! Egy tömeggyártásra szakosodott márka hirtelen erősen fenntarthatónak vallja magát.  Egy ilyen szintű gyökeres változás a gyártásban több éves folyamat eredménye, nem fog menni egyik napról a másikra.

Hiányzó átláthatóság:  Ha nem tudod kinyomozni, hogy honnan származnak az anyagok és milyen alapokon nyugszik a gyártás folyamata, mindenképp fogj gyanút.

Homályos megfogalmazás:  Ezek a fogalmak mint a környezetbarát és tudatosság, nem jelentenek sokat tények nélkül.  Ha nincs részletes magyarázat, hogyan valósítják meg, érdemes távolságot tartani.

Fast fashion márkák Eco kollekciói:  Ha egy fast fashion márka hirtelen bevezet egy fenntartható vonalat, viszont továbbra is rengeteget gyárt olcsóbb, eldobható ruhákból, az erősen a greenwashing jele.


A greenwashing sajnos gyakori jelenség a divatiparban, de ha tudatos szemléled a választékot, könnyen felismerheted a megtévesztő gyakorlatokat. Keresd az átláthatóságot, a valódi fenntarthatósági törekvéseket és a hiteles tanúsítványokat.


Emellett ne feledd: a legfenntarthatóbb ruha az, amelyet már birtokolsz! Ha kreatívan újrahasznosítod a régi ruháidat, nemcsak a környezetet véded, hanem egyedi és személyes darabokat is készíthetsz magadnak.