Minden, amit érdemes tudni a (ultra) fast fashionről…
A divatipar egyre gyorsabb ütemben változik, és ha igazán meg akarjuk érteni, mi folyik a háttérben, fontos, hogy jobban megértsük a fast fashion üzleti modellt...
A fast fashion márkák elsősorban olyan termékeket kínálnak, amelyeket gyorsan és olcsón állítanak elő, hogy még inkább kielégítsék az egyre gyorsuló trendek iránti keresletet. Bár ezek a ruhák könnyen elérhetők, az ár, amit valójában fizetünk érte, sokkal magasabb hosszú távon – környezeti és emberi szempontból egyaránt.
Bár a fast fashion az elmúlt évtizedekben hatalmas népszerűségnek örvend, ezzel párhuzamosan a fenntarthatóság iránti igény is egyre növekszik. Azonban minden érdeklődés ellenére megjelent az ultra-fast fashion jelenség, amely még magasabb sebességre kapcsolta a gyártást. Így gyakran néhány nap alatt készülnek el a kollekciók számos független márka termékeiből inspirálódva kihasználva az olcsó munkaerőt. Ez sajnos tovább növeli a túltermelést, és a rövid életciklusú, eldobható ruhák mennyiségét, ami még nagyobb kihívást jelent a bolygóra nézve.
Sikerük nem csak az alacsony árakban rejlik, hanem abban is, hogy szinte villámgyorsan árasztják el a termékeikkel az online felületeket és webáruházakat. Gyakorlatilag ezek az üzleti modellek a folyamatos trendhullámot kihasználva azonnal reagálnak a keresletre.
A divatipar a kilencvenes években kezdet igazán felgyorsulni, amikor az évszakokra építő szezonok helyét átvette az állandóan változó divat. Így ma már évente akár 52 mikrotrend is piacra kerül, amit a social media tesz ellenállhatatlanná, így ösztönözve a folyamatos vásárlásra.
De miért is rossz ez pontosan?
Az ENSZ Környezetvédelmi Programja (UNEP) 2023-as jelentése szerint a divatipar a globális karbonkibocsátás 10%-áért felelős, ami elképesztően magas arány. A felgyorsult divatciklus több szempontból is káros. Először is a mikrotrendeknek köszönhetően a ruhák életciklusa rendkívül rövid lesz, gyorsan eldobhatóvá válik. A gyors ütemű gyártás érdekében olcsó, műszálas anyagokat használnak, ami nem bomlik le. Valamint az alulfizetett és rossz körülmények között dolgozó munkások is komoly aggályokat vetnek fel. Összegezve a fast fashion túlfogyasztásra ösztönöz, amely a vásárlók értékítéletét is torzíthatja, hiszen a minőség helyett a mennyiséget helyezik előtérbe. A természetes anyagokkal, például a pamuttal sem jobb a helyzet, hiszen a túltermelésük rendkívüli vízfogyasztást és káros vegyszereket igényel.
A fast fashion típusú öltözködés lényege, hogy mindig az aktualitás trendekben gondolkodjunk, ahelyett, hogy megtalálnánk és kifejeznénk saját stílusunkat. Ebben a modellben a minőség helyett, inkább a változatosság és a mennyiség lesz a lényegi szempont, ami hosszú távon fenntarthatatlan állapotokat okozhat.
Az igazi változást Te is elérheted tudatossággal, amikor a fenntarthatóságot választod alternatívaként. Olyan időtálló, minőségi ruhadarabokat érdemes előnyben részesítened, amelyek jobb jövőt biztosítanak mindannyiunk számára.
A fast fashion kapcsán gyakran csak az olcsó árakat és a trendeket emeljük ki a környezeti terhelés mellett, de van egy mélyebb kevésbé tárgyalt hatása is: az identitásunk elbizonytalanítása. A divat mindig is az önkifejezés szerves része, viszont a fast fashionnek hála ruhadarabjaink egyre inkább átlagos tömegtermékekké váltak, mint személyiségünk kifejezői. Amikor hetente váltogatjuk a stílusokat, elveszítjük a kapcsolatot azokkal a darabokkal, amelyek igazán minket tükrözhetnek. Ez a gyors tempó ráadásul az önazonosságunkat is megkérdőjelezi: vajon mi választjuk ki a ruhákat, vagy a trendek körüli hype választ minket?
A fenntartható divat ezután a felismerés után vált csábítóvá, mert ezáltal újra felfedezheted saját stílusod és különlegességed valódi értékét....